Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Inspirationsdagar - Spara upp till 50% på utvalda varor*

Halva priset på alla postpaket

 

SÅ ARBETAR VI MED ATT SMITTBEGRÄNSA

Sedan i våras har vi satsat hårt på att minimera spridningen av coronaviruset på våra arbetsplatser.
Vi tar smittan på största allvar och gör vårt yttersta för att det varje dag ska vara tryggt för våra medarbetare att jobba och våra kunder att handla.
Då vi bygger vår verksamhet på försäljning, strävar vi efter att hitta balansen mellan att fylla våra kunders behov och upprätthålla vår verksamhet och de arbetstillfällen som den skapar. På denna sida redogör vi för lite av det vi gör, men vi strävar hela tiden efter att bli bättre. Har du konkreta förslag på hur vi kan förbättra vårt preventiva arbete? Mejla vår arbetsmiljöexpert Caroline Amarelle camar@jysk.com eller vår kommunikationschef Daniel Persson dper@jysk.com


DEN TREDELADE ANSVARSFÖRDELNINGEN

Vårt smittskyddsarbete grundar sig på tre delar. Att företaget gör sin del, medarbetarna sin och kunderna sin. Så här ser vi på ansvarsfördelningen:
 

FÖRETAGETS ROLL

JYSK Sverige har tagit fram en lång lista av rutiner avsedda för våra medarbetare i syfte att minimera risken för smittspridning. Det handlar bland annat om städrutiner, hur vi lägger upp arbetet och interagerar med varandra och kunder. Våra riktlinjer är enkelt tillgängliga för alla i JYSKs svenska organisation. Utöver faktiska instruktioner och riskbedömningar, köper vi också in skyddsutrustning och hjälpmedel för att skapa en tryggare arbetsmiljö. Vi uppdaterar löpande våra instruktioner och rutiner, varefter nya situationer uppstår eller rön publiceras. I de fall smitta konstateras genomförs smittspårning och desinficering av arbetsplatsen. Finns det skäl att misstänka att kolleger smittats, testas ibland även de även om de inte uppvisar symtom. Rutinerna ses regelbundet över, allt i enlighet med allmänna rön och Folkhälsomyndighetens råd.
 

MEDARBETARNAS ROLL

Medarbetarnas agerande är centralt både för JYSKs verksamhet och för att företaget ska göra sin del i att stoppa spridningen av Coronaviruset. JYSK har tagit fram tio förhållningsregler i ett tiopunktsprogram, som alla anställda, oavsett position och anställningsgrad, förväntas följa. Tiopunktsprogrammet utgår dels från Folkhälsomyndighetens instruktioner, dels utifrån de specifika förutsättningar som finns på just JYSK. Då vi är väl medvetna om att det kan vara lätt, även i dessa tider, att falla in i gamla beteenden, uppmanar vi också både kunder och medarbetare att konsekvent påminna varandra om vad som gäller.
 

JYSKs tiopunktsprogram:

1) Häng med. Folkhälsomyndigheten och regeringens allmänna råd och uppmaningar gäller även hos oss.

2) Lyssna på din kropp. Känner du minsta symtom stannar du hemma.

3) Håll avstånd. Markera med ord eller kroppsspråk om du upplever att någon kommer för nära.

4) Påminn varandra. Hjälp varandra att göra rätt, i tillfällen då det glöms bort.

5) Tvätta händerna regelbundet. Antingen med tvål och varmt vatten, eller om det inte går, med handsprit.

6) Handdisciplin. Ta inte kolleger eller kunder i hand. Ansträng dig för att inte peta eller klia dig i ansiktet.

7) Städa frekvent. Särskilt ytor i butiken som ofta vidrörs av kunder och medarbetare.

8) Ät smittsäkert. Oavsett om det är lunch eller fika – dela inte skålar, bestick, glas och andra föremål med dina kolleger.

9) Hjälp kunderna hålla avstånd och minska trängseln. Placera ut kampanjvaror i hela butiken, och bygg kö utanför entrén om det finns risk för trängsel.

10) Arbeta åtskiljt. Arbeta hemifrån om du kan, håll inga onödiga fysiska möten och utnyttja de digitala möjligheterna om möten måste ske.
 

KUNDENS ROLL

Även kunden har en viktig roll för att hålla våra arbetsplatser smittsäkra. Varje butik får varje dag besök av hundratals kunder. Rent statistiskt är risken stor att någon eller några av dessa är smittade.

Det är viktigt att kunden avstår från att komma in om den har symtom. Utnyttja vår handsprit när du går in i butiken, håll avstånd till medarbetare och andra kunder och påminn andra om du märker att de glömmer av vad som gäller.

Alla våra erbjudanden finns också online, beställ varor på vår webb gärna med hemkörning.

Det finns tre sätt att beställa dina varor hemifrån:

1) Fri frakt till butik: Köp online och hämta upp din leverans vid varuutlämningen i din lokala JYSK-butik.

2) Click and collect: Välj varorna på nätet och våra medarbetare, i din lokala butik, hjälper dig att plocka ihop dem. Allt du behöver göra är att svänga förbi, hämta varorna och betala.

3) Handla online: Du genomför hela köpet online och får varorna hemlevererade. 

Om du föredrar att besöka en fysisk butik, försök att förlägga ditt besök till tidpunkter då det är färre kunder i butiken och ha förståelse för att du kan tvingas stå i kö, om du kommer samtidigt som många andra.

Trygg E-handel