Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Möbelvecka - Spara 20-50% på ett stort urval inomhusmöbler

Ångerrätt och reklamation

Har du frågor om våra riktlinjer kring ångerrätt, bytesservice eller reklamationer så hjälper vi dig gärna! Kan du inte finna svaret på din fråga så är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Reklamationer

Jag behöver delar till min beställning eller har fått en felaktig vara

+
Om du behöver delar till din vara eller har fått en felaktig vara ber vi dig ta kontakt med en av våra butiker JYSK.se/butiker eller vår Kundservice på JYSK.se – Kundservice. Du kan reklamera eller returnera dina vara i alla våra olika butiker, oberoende av vilken JYSK-butik du köpte varan i. Mejlar du Kundservice så ange om möjligt vilken butik du helst gör bytet av varan i.

JYSK står för den extra fraktkostnaden som eventuellt uppstår då du fått en annan vara än den du beställt eller om det är fel på varan du fått.

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Kan jag reklamera mina varor utan kvitto?

+
Vid en reklamation behövs alltid något slags inköpsbevis. Om du inte har kvar ditt originalkvitto kan ditt köp styrkas genom ett kontoutdrag som visar köpet om det är gjort de senaste året. Är köpet äldre än 1 år, behöver du kontakta kundservice som kan få fram en kvittokopior som är äldre än 1 år.

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Tvist om reklamation

+

JYSK kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Du kan också använda Europeiska Kommissionens Plattform Online för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för dig som är konsument och bor utanför Sverige i ett annat EU-land. Fyll i ditt klagomål här. När du lämnar in ett klagomål måste du ange vår e-postadress kundserviceSE@jysk.com.

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Vad gör jag om jag får en skadad vara vid min hemleverans? 

+

Hemleverans
Det är väldigt viktigt för oss på JYSK att varorna du beställt kommer fram i nyskick. I vissa fall kan det dock ske att varorna blir skadade under transporten. I de fall en synlig skada har uppstått är det viktigt att det noteras på fraktsedeln innan varorna emottages av dig som kund, detta så att en eventuell reklamation kan göras.

Vid leverans av din beställning bör du kontrollera att alla de varor du beställt finns med samt att förpackningarna är oskadade.

Skulle förpackningarna vara skadade vid leverans så rekommenderar vi att du:
Vid omfattande skador informerar föraren att du inte vill ta emot den del av leveransen som är skadad. Notera detta på fraktsedeln och ta emot det som är oskadat.

Vid mindre skador eller enbart skada på förpackningen, ta emot varorna och anteckna skadan på fraktsedeln innan du accepterar leveransen.

Skulle varor saknas från din leverans så rekommenderar vi:
Att du tar emot varorna men antecknar på fraktsedeln vilken vara eller kolli som saknas.

Vi rekommenderar att du alltid tar ett foto av den skadade förpackningen och varan innan du packar upp eller monterar varan. Detta kommer hjälpa oss att finna orsaken till skadan och var/när skadan uppkom. Vi använder sedan denna information för att förebygga liknande incidenter framöver.

Hemleverans från JYSK.se
Om du finner att dina varor är skadade, antingen vid mottagandet av leveransen eller i efterhand vid öppningen av förpackningarna så kan både Kundservice och butik hjälpa till. Kontakta Kundservice i de fall du saknar delar av din leverans och/eller om något i leveransen är skadat och en ny hemleverans behöver göras. Byte av skadad vara kan också göras i butik om de har varan hemma.

Hemleverans från butik
Kontakta Kundservice eller butiken där du gjorde beställningen i de fall du saknar delar av din leverans och/eller om något i leveransen är skadat.

 

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Vad gör jag om min vara är defekt och jag önskar att reklamera/returnera den? 

+

Vi har 3 års reklamationsrätt på alla våra varor. En reklamation ska lämnas inom skälig tid efter det att ett fel upptäckts eller borde ha upptäckts. Har reklamationen lämnats inom två månader från det att felet upptäcktes anses den alltid lämnad i rätt tid. Om det är något fel på varan försöker vi i första hand reparera den och om det inte är möjligt byter vi till en ny vara.

Du kan reklamera och returnera din JYSK-vara i valfri JYSK-butik, oberoende av vart du först köpte varan.
Kvitto och garantibevis behövs för att vi ska kunna hantera din reklamation. Om inte kvitto finns ska inköpet styrkas på annat sätt , till exempel med ett kontoutdrag.


Varan köpt i butik - reklamera i butik
Om du vänder dig till en av våra butiker med den skadade varan så ska varan eller fotodokumentation medtagas.

Om reklamationen godkänns så kommer du i första hand bli erbjuden en kompensation om du väljer att behålla varan, detta om varan är i användbart skick. Om varan inte är i användbart skick kan vi i andra hand skicka reservdelar så du kan reparera varan, finns inga reservdelar tillgängliga så byter vi ut din vara. Är något av dessa alternativen inte möjliga så kan vi göra ett återköp av din vara. 


Närmsta butik kan du finna på JYSK.se/butiker

Om du vänder dig till vår kundservice så ska du alltid skicka med ditt ordernummer eller bild på ditt kvitto samt foton av den skadade varan. Du behöver också ange vilken butik du helst går till för att lösa reklamationen. När varan är köpt i butik kommer Kundservice hjälpa till att förmedla ditt ärende till butiken som sedan tar hand om ärendet, du kan därför vända dig direkt till butiken om du önskar snabbare hantering. 

Varan köpt via JYSK.se - reklamera i butik eller via Kundservice

Om du vänder dig till vår kundservice med din reklamation så ska du alltid skicka med ditt ordernummer eller bild på ditt kvitto samt foton av den skadade varan. Varor köpta via JYSK.se kan reklameras både hos Kundservice och i våra butiker. 

Om reklamationen godkänns så kommer du i första hand bli erbjuden en kompensation om du väljer att behålla varan, detta om varan är i användbart skick. Om varan inte är i användbart skick kan vi i andra hand skicka reservdelar så du kan reparera varan, finns inga reservdelar tillgängliga så byter vi ut din vara. Är något av dessa alternativen inte möjliga så kan vi göra ett återköp av din vara. 
 

Onlineköpta varor som returneras till JYSK ska skickas via företagspaket till:

 

JYSK Frölunda
Lona Knapes gata 5
421 32 Västra Frölunda

Du måste avtala returen i förväg genom att kontakta JYSK Kundservice på tel. 0770-457 451 (se öppettider här) eller via e-postformuläret här. Du betalar själv returporto/returfrakt som ska gå via företagspaket. Vi ersätter dig naturligtvis för dina fraktkostnader om reklamationen är berättigad och inkommer i tid.

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Ångerrätt och bytesservice

Jag ångrar mitt köp från JYSK.se, innan jag mottagit mina varor 

+
Om du ångrar ett köp via JYSK.se innan du har tagit emot varan kan du be Postnord eller ombudet att returnera hela ordern då den anländer. Du behöver då inte betala extra för returfrakten. Du måste därefter meddela JYSKs kundservice att de ska häva beställningen och ordna med återbetalning, kom ihåg att uppge ordernumret.
Du kan även ångra köpet genom att skicka in en tydlig förklaring om varför via denna ångerblankett . Du kan också använda konsumentverkets standardformulär. 

Det går inte att neka/returnera delar av ordern hos ombudet/fraktfirman. I det fall du ångrar en del i beställningen och varorna redan är hos ombudet/fraktfirman så behöver du ta emot hela ordern och sedan returnera varan du inte längre vill ha. Se 'Jag ångrar mitt köp, efter mottagande av varorna'.

Vill du återlämna varan till JYSKs distributionskanal när du har du mottagit varorna och utnyttjar ångerrätten så kommer du att debiteras för alla kostnader i samband med retur av varan.

Vid en retur återbetalas pengarna till dig så snart vi har varan tillbaka på vårt lager eller i en av våra butiker.
 

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Jag ångrar mitt köp, efter mottagande av varorna

+
När du köper varor från JYSK.se har du obegränsad ångerrätt
 
Om du ångrar köpet efter att ha tagit emot varan måste du skicka in en tydlig förklaring om varför, via denna ångerblankett . Du kan också använda konsumentverkets standardformulär för information om ångerrätt. 

Du kommer att debiteras för alla kostnader i samband med retur av varan om du utnyttjar ångerrätten. Ångerrätten innebär att du kan returnera varan och få pengarna tillbaka för varukostnaden plus eventuella leveranskostnader som exempelvis extratjänster.

Har du ångrat köpet ska du returnera varan till en JYSK-butik eller till JYSKs distributionscentral (se adress nedan) och skicka en tydlig förklaring om varför har skickats till JYSK. Detta kan ske antingen via ett e-postmeddelande till JYSKs Kundservice eller via ett standardformulär som kan laddas ned på JYSK.se.

Så här returnerar du varor som köpts via JYSK.se eller i våra fysiska butiker

För att kunna utnyttja ångerrätten och bytesservicen måste du först försäkra dig om att de villkor som står på JYSK.se är uppfyllda.

Du kan sedan returnera varorna på ett av följande sätt:

1. Returnera gratis varan till en av våra många JYSK-butiker runtom i Sverige. Ta med varan till en JYSK-butik i dess originalförpackning. Kom ihåg att ta med kvittot eller fakturan.

2. Returnera varan direkt till JYSK med företagspaket. 
Du behöver själv stå för fraktkostnaderna när du returnerar varan. Varan ska returneras till följande adress:

JYSK Frölunda
Lona Knapes gata 5
421 32 Västra Frölunda

Skicka med en utskrift/kopia av kvittot och sänd alltid varorna via Företagspaket.

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

När får jag återbetalningen av mina returnerade varor? 

+

Returnera i butik 

Detta är det snabbaste alternativet. När du returnerar din vara i en JYSK-butik får du köpesumman återbetald direkt. Ta med dig ditt kvitto och ditt bankkort till butiken. 
 

Retur via Bring 

Om du returnerar din beställning med Bring får du köpesumman så snart vi har behandlat din retur. Du får då en kreditnota via e-post. Återbetalningen kommer att ske så snart som möjligt och senast 14 dagar efter det datum då vi har mottagit meddelandet om returen. 

JYSK kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit den returnerade varan, eller tills du har lämnat in dokumentation om att du har returnerat varan. 

Om du har betalat beställningen med kreditkort behandlas återbetalningen direkt efter att vi begärt det. Beloppet kommer att överföras till ditt kreditkortskonto inom 10 arbetsdagar. 

Har du betalt med Klarna kommer återbetalningen ske via Klarna. Alternativt om du inte betalt fakturan stryks den.

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

Vad är JYSKs returpolicy? 

+

 På JYSK är det enkelt att returnera eller byta en vara om du ångrar dig.  

Vi erbjuder full återbetalning utan tidsbegränsning för oanvända varor som returneras med kvitto. Detta gäller för varor köpta i butik såväl som online. Det snabbaste och enklaste sättet att returnera din vara är i en JYSK-butik. Om du returnerar varor i en butik får du din återbetalning omedelbart, inklusive onlinebetald fraktkostnad. På detta sätt säkerställer vi ett bättre skick på varan så att vi kan sälja den vidare till en annan nöjd kund. Mot en fraktavgift kan vi även ordna retur av onlinebeställningen vid behov. För returtransport, vänligen kontakta vår kundtjänst här

Paketering av varor du vill returnera 

På JYSK bryr vi oss om hållbarhet. Därför ber vi dig att behålla orginalförpackningen tills du är säker på att du vill behålla ditt köp, så att du kan använda den för att returnera dina varor. 

När du returnerar en vara i butik föredrar vi att få tillbaka den i nyskick och i orginalförpackningen, då kan vi sälja varan vidare och göra en annan kund nöjd. Om varan inte är i nyskick kommer butiken att avgöra om vi gör en hel eller delvis återbetalning alternativt erbjuda ett presentkort. Det är inte obligatoriskt att montera ned varan när du returnerar den till en butik. 

Om vi ordnar retur av varan via vår transportör måste varan monteras ned och slås in för att behålla varan intakt och för att säkerställa att den inte skadas vid retuneringen till oss. Vi rekommenderar att du öppnar dina paket försiktigt och behåller förpackningen om du inte är säker på ditt köp. 

Läs mer om våra villkor för retur här.

100 dagars provperiod för GOLD madrasser 

Vi erbjuder 100 dagars provperiod för GOLD-madrasser. Observera att vår 100-dagars provperiod är en bytespolicy, inte en returpolicy. 100-dagars provperioden gäller inte på GOLD-bäddmadrasser. 

Läs mer om vår 100 dagars provperiod för GOLD-madrasser

Observera: 

  • Om du returnerar en vara som är skadad eller använd på ett sätt som avsevärt minskar värdet, förbehåller vi oss rätten att minska eller avböja återbetalningen. 

  • Om du inte har ditt kvitto erbjuder vi dig att byta varan mot en ny vara eller så kan du få ett presentkort. Värdet på presentkortet kommer att vara varans lägsta pris under de senaste 30 dagarna. Om du inte har ditt kvitto kan butiken hitta det om du har bankuppgifterna för betalningen. Detta kan endast göras för köp som gjorts inom 1 år. 

  • Skräddarsydda varor som inte är baserade på standardval och som har tillverkats enligt dina egna specifikationer har i allmänhet ett reducerat returvärde. 

  • När du returnerar en vara i butik kommer vi att återbetala fraktkostnaderna du har betalat vid din onlinebeställning. För onlinebeställningar gäller detta endast när hela beställningen returneras i en butik. Om du vill att JYSK ska ordna med returen kommer vi inte att återbetala de ursprungliga fraktkostnaderna, eftersom beloppet täcker våra kostnader för att returnera varan. Om du returnerar en beställning i en butik som är beställd med hemleverans från butiken, får du inte tillbaka fraktkostnaderna. 

 

Hittade du inte svaret på din fråga? Skriv till vår kundservice.

KONTAKTA KUNDSERVICE

Öppettider kundservice

Måndag – fredag:  09:00 - 18:00

Lördag:  09:30 - 16:00

Söndag:  10:30 - 16:00





Vill du ha svar snabbt? 

Använd då vår chatt. 

Om chatten står som offline under våra öppettider är alla våra medarbetare upptagna och den kommer vara tillgänglig igen inom kort.  

Här hittar du våra butikers öppettider.