Försäljnings- och leveransvillkor

Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller för alla köp och leveranser från JYSKs butiker i Sverige och JYSK.se. Alla köpeavtal i JYSKs butiker i Sverige och JYSK.se ska göras på svenska. JYSK kan komma att kräva att köparen är 18 år eller äldre för att inhandla vissa föremål i JYSKs butiker i Sverige och på JYSK.se.

Company Reg.: 6336261
Organisationsnummer: 556425-1246


Senast uppdaterad: 2024-05-27

1. Produkternas prissättning

Priset på de individuella varorna finns detaljerade i varukatalogen, i beställningsöversikten samt i varukorgen.

  • Priset på den individuella varan skiljer sig ej i fysisk butik mot JYSK.se
  • Priset på den individuella varan inkluderar moms och avgifter.
  • Priset på den individuella varan inkluderar inte fraktkostnader, dessa varierar för var leverans. Läs mer om Frakt- och leverans här.
  • JYSK reserverar sig för slutförsäljning samt tryck- och prisfel. Det gäller både för trycksaker (i annonsblad och i övriga kataloger) samt online här på hemsidan. Om en vara har blivit felaktigt prissatt åtgärdar vi felet så fort vi kan.
  • Alla priser är dagspriser och uppdateras löpande.
  • Det är varans pris vid inköpstillfället som du ska betala.
  • Prisgaranti.

Om vi, av misstag, har prissatt en vara felaktigt är JYSK ej skyldiga att sända varan till det angivna priset förutsatt att vi meddelar detta innan vi levereras varan till dig. Under dessa omständigheter förbehåller vi oss rätten att annullera din order. I det fall vi annullerar din order kommer vi att återbetala allt som i din order tidigare har betalats oss, inklusive fraktavgifter i enighet med våra Regler för öppet köp, ångerrätt och bytesservice.

En asterisk (*) på någon av bilderna på JYSK.se eller annan digital media aktivitet, tex i nyhetsbrev eller på sociala medier, indikerar att erbjudandet inte inkluderar varor i serien ”Fast Lågt Pris”.

Prisgaranti

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg innan, under och efter ditt köp hos JYSK. Därför erbjuder vi prisgaranti på alla våra produkter. 

Om du hittar en produkt som du har köpt på JYSK till ett billigare pris (hos JYSK eller i en annan butik) inom 30 dagar efter köpet, återbetalar vi prisskillnaden på ett presentkort. Du kan använda presentkortet i en svensk JYSK-butik eller på JYSK.se. Vi matchar priser från alla fysiska butiker i Sverige såväl som svenska onlinebutiker.                                                                                          

Villkor för prisgarantin:

  • JYSK matchar priset på alla identiska varor. Se även "Undantag" nedan 
  • Kravet på prisgaranti måste göras inom 30 dagar från inköps- eller leveransdatumet 
  • Priset som skall matchas måste gällas vid tidpunkten för kravet på prisgarantin
  • Du behöver visa upp originalkvitto för det köp som gjorts på JYSK
  • Du måste kunna visa upp dokumentation från konkurrenten. Till exempel: kampanjtidning, en länk till erbjudandet eller liknande 

Undantag: 

  • Föremål som inte är identiska täcks inte av prisgarantin. Produkten måste vara av samma modell och ha samma tekniska specifikationer, inklusive samma märke / tillverkare, samma färg, samma dimensioner, samma tillbehör, samma storlek, samma innehåll etc. - alltså en 100% identisk produkt. 
  • Prisgarantin omfattar inte rest partier, erbjudanden från öppning och återöppning, utställningsmodeller, specialbeställningar eller försäljning vid säsongsavslutning. 
  • Prisgarantin täcker inte tjänster som leverans, specialerbjudanden på frakt etc. 
  • Prisgarantin gäller endast vid privata köp. 

Kontakta kundtjänst eller besök en av våra butiker för att använda prisgarantin. 

FAST LÅGT PRIS

Vi strävar efter att ge dig konsekventa och konkurrenskraftiga produkter till FAST LÅGT PRIS utan att kompromissa med kvaliteten på produkterna. Enstaka prisjusteringar kan förekomma på grund av faktorer som kostnadsfluktuationer, marknadsförhållanden och konkurrens. Vi kan dock garantera att vi alltid strävar efter att sälja produkterna till bästa möjliga pris.

2. Betalning

Kreditkort

I varukorgen visas det totala inköpspriset inklusive moms och frakt. Detta är det totalpris som du betalar.

Du kan använda nedanstående betalkort på JYSK.se – JYSK står för kortavgiften:

  • Visa/Visa Electron
  • V PAY
  • Master Card
  • Maestro
  • Swish

Du kan inte betala varor köpta på JYSK.se via din internetbank.

När du betalar med kreditkort ingår skydd mot missbruk och ingen självrisk utgår. Om ditt kreditkort skulle missbrukas kan du begära att din kortutfärdare återför beloppet till ditt betalkort. Du kan läsa mer om skadestånds- och ansvarsregler i lagen om betalningstjänster.

Din betalning sker via en säker krypterad förbindelse som garanterar att din betalningsinformation inte blir tillgänglig för obehöriga. Din betalning säkras av DIBS betalningssystem som är ett av Sveriges ledande betalningssystem och uppfyller kraven för PCI-DSS. All kreditkortsinformation skrivs in i en säker miljö som är krypterad med SSL (Secure Socket Layer) och sänds i krypterad form vidare till Nordea. Vi garanterar att vi inte sparar känslig information på vår egen server. JYSK kan inte vid någon tidpunkt se någon av dessa uppgifter, och vi har inte rätt att dra betalningsbeloppet från ditt kreditkort förrän varorna skickas från vårt fysiska varulager.Vi använder oss också av 3D-secure vid kortköp för att göra ditt köp så säkert som möjligt.

Du kommer att bli tillfrågad om följande:

  • Kortnummer (de 16 tryckta siffrorna på kortets framsida) 
  • Giltighetstid (tryckt på kortets framsida)
  • CVV-kod (de tre siffrorna på kortets baksida, längst till höger, i närheten av magnetremsan)

Klarna

När du väljer att betala med Klarna kan en kreditupplysning på ditt personnummer ske. En jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den hen utger sig för att vara.

När Klarna godkänner din ansökan får du en bekräftelse på ditt köp. Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan.

Fullständiga villkor för Klarna finns att läsa här.

Ansökan och accept

Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto.

Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.

3. Orderbekräftelse

När du har skickat din beställning, skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Orderbekräftelsen innehåller information om

  • din beställning
  • leveransadress
  • betalningssätt
  • leveranstid
  • priser
  • kontaktuppgifter till JYSK kundservice
  • information om ånger- och reklamationsrätt

Vänligen notera att beställningsbekräftelsen som du får via e-post betyder inte att ditt köp hos JYSK Sverige blivit slutfört. Köpet slutförs först när vi skickar din beställning. Vid det tillfället kommer ett kontrakt att göras oss emellan med dig som konsument och oss som näringsidkare.

När din beställning har blivit skickad kan du inte ändra i din order. Du kan dock ångra din beställning, läs mer om detta i våra Regler för öppet köp, ångerrätt och bytesservice.

Innan kontraktet oss emellan är etablerat har JYSK möjlighet och rättighet att neka din beställning. I det fall vi nekar din beställning och den redan är betalad av dig så kommer vi till fullo att återköpa det i beställningen som betalats i enighet med våra Regler för öppet köp, ångerrätt och bytesservice.

Vi anstränger oss för att tillse att vi alltid lagerför hela vårt sortiment och vi kommer att meddela dig i det fall en vara tar slut på lager. Om vi av någon anledning, trots allt, inte kan sända dig varan du beställt kan JYSK inte hållas ansvarig förutom att tillse att du inte blir betalningsskyldig för varan.

För alla våra kunders skull kan det ske att vi sätter upp restriktioner kring bulkköp på vissa av våra varor. I det fall du försöker bulkköpa varor som har dessa restriktioner kommer du att erhålla ett meddelande från oss där du ombeds att minska antalet som du försöker inhandla. 

Om du vill få din orderbekräftelse utskickad på nytt ska du kontakta JYSK Kundservice.

4. Kvitto

När JYSK skickar dina varor får du ett e-postmeddelande med kvitto bifogat. E-kvittot innehåller upplysningar om:

  • din beställning
  • leveransadress
  • betalningssätt
  • leveranstid
  • priser
  • kontaktuppgifter till JYSK Kundservice
  • information om ånger- och reklamationsrätt.

Eventuella skötselanvisningar bifogas i e-kvittot. Det framgår av kvittot om det är garanti på din vara och kvittot fungerar därmed som garantibevis. I det fall du angett ett mobilnummer skickas även ett sms ut till dig, när varorna sänds från vårt lager.

5. Frakt och leverans

Vi erbjuder olika leveransalternativ:

1.  Beställ till butik – fri frakt

Du har två alternativ till att hämta ut dina varor, utan fraktkostnad, i butik:

Om du väljer Click & Collect får du ett meddelande inom 30 minuter från butiken som bekräftar att din reservation är redo. Du måste hämta reservationen samma dag du fått bekräftelsen eller under de två nästkommande dagarna butiken har öppet. Du betalar för din reservation när du hämtar den i din valda JYSK-butik.

Upphämtning i butik liknar Click & Collect men du betalar direkt på webben och detta ger dig tillgång till ett bredare sortiment än det vi har möjlighet att erbjuda direkt i våra butiker. Dessa varor packas från vårt centrallager och sänds sedan till vår butik där du kan hämta din beställning. På grund av detta behöver du räkna med en leveranstid på 5-10 vardagar. Innan du gör din betalning ser du beräknat leveransdatum. Du kan enbart välja Upphämtning i butik om din varukorgs värde överstiger 799 kr.

Priser på hemleverans från butik kan variera.

Click&collect eller Upphämtning i butik?

2.  Leverans från JYSK.se till din hemadress eller utlämningsställe

JYSK SE levererar varor inom Sverige.

När du beställer mindre paket har du möjlighet att välja om du vill hämta varorna själv på ett utlämningsställe eller om du vill få paketet hemkört med PostNord. 
Större ordrar sänds med vår fraktfirma till den adress du angivit, observera att ordrar som betalas med Klarna-faktura alltid sänds till din folkbokföringsadress. Önskar du välja en annan adress väljer du istället att betala med kontokort.

Utöver varans pris betalar du för transporten av dina varor. Priserna på hemleverans varierar beroende på vikt och volym på din order. JYSK beräknar vilket leveransalternativ som är möjligt när du lägger din beställning. 

Hemleverans från 349 kr (stora varor):

Leverans sker på den dag ni kommit överens om genom det SMS fraktfirman sänder dig när de är redo att köra ut varorna till er. De leveranstider som erbjuds är de tider som fraktfirman har tillgängliga på ert postnummer och många postnummer har specifika dagar då leverans är möjlig. Leverans av stora varor sker som standard till trottoar/tomt. I stora delar av landet är det dessutom möjligt att köpa till inbärning. Emballaget behöver du själv kassera.

Viktigt att tänka på innan din leverans

  • Fraktfirman kontaktar dig via SMS för att boka leverans med dig.
  • Fraktfirman ringer dig ca 30 minuter före leverans.
  • Anordna så att det finns någon som tar emot varorna när de anländer.
  • Vid hemleverans kan leveransdatumet justeras utan extra kostnad upp till 3 dagar innan bokad leverans. Om ändringen sker senare behöver du betala en ny fraktkostnad.
  • Vi kan inte specificera din leverans inom det tidsspannet du har fått i din bokning.

Inbärning

  • I tillvalet inbärning ingår leverans in i hemmet till önskad plats (ett av mottagaren anvisat rum/plats).
  • Inbärning erbjuds på ca 90% av alla postnummer. Om fraktfirman kan erbjuda inbärning på ditt postnummer kommer du kunna välja detta i orderflödet på JYSK.se. 
  • Tänk på att chauffören har skyddsskor när de går in med varorna hos dig. Skydda därför golvet där chauffören bär in varorna.
  • Bered fri väg in i din bostad så att varorna enkelt kan levereras.
  • Tillse att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom. Anser fraktfirman att denna punkt ej uppfylls kan leveransen avbrytas.
     

Om varan inte kan levereras
Vid misslyckad leverans, till exempel på grund av att ingen finns på plats för att ta emot leveransen eller om vägen inte är framkomlig, kommer fraktfirman att kontakta dig senare. Det finns då en möjlighet att ordna ett nytt leveransförsök av paketet mot extra betalning.

Postleverans från 49 kr (mindre varor):

PostNord levererar postpaket till ditt utlämningsställe eller om du vill med hemleverans. Fraktkostnaden är från 49 kronor på de minsta paketen som kan levereras till PostNords utlämningsställe och från 99 kronor på hemleveranserna. Kostnaden beräknas på volym och vikt.

PostNord Utlämningsställe:
Leverans sker till PostNord utlämningsställe där beställaren kan hämta ut paketet. När försändelsen finns på plats aviseras du via SMS. Paketet ligger kvar i 7 dagar.

PostNords hemleverans:
Med PostNords hemleverans kommer din order bli utkörd till den adress som anges i betalningssteget. När din försändelse är klar skickar PostNord ett SMS till dig för att komma överens med dig om tid för leverans. Leverans sker på vardagar 7-17 och i vissa postnummer även 17-21. Denna tid går ej att specificera utan det är mellan dessa tider som leveransen sker.

Har du inte möjlighet att vara hemma vid leveransen kan du välja Flexleverans där du kommer överens med fraktfirman om var de kan lämna din beställning vid din leveransadress. Observera att PostNords och JYSKs ansvar upphör när leveransen är registrerad som utlämnad till den angivna adressen. Leveransen kan inte reklameras i det fall den skadas eller blir stulen efter utlämnad leverans.

Övrig leveransinformation

  • Du kan följa ditt paket på PostNords ”Spåra brev & pakettjänst”. Du får ett kollinummer på din e-postfaktura. 
  • Om det på grund av leveransproblem hos JYSK är nödvändigt att dela upp leveransen i flera leveranser, står JYSK för den extra kostnaden.
  • JYSK kan enbart leverera inom Sverige. Vår fraktfirma har ej Ö-leveranser, de levererar enbart till brofasta öar.
  • Dina möbler levereras omonterade om inget annat anges.
  • I det fall det skulle behövas informerar vi dig om eventuella ändringar i din leverans via telefon, e-post eller sms.
  • Förseningar på grund av väderleken kan förekomma.
  • Om du valt ett utlämningsställe kommer vi i största möjliga mån skicka dina varor dit. Vi reserverar oss dock för att vi under särskilda omständigheter kan komma att skicka beställningen till ett annat närliggande ombud.

När du tar emot din leverans

Vänligen tänk på att:

  • Du tar emot det antal kollin/kartonger som det står på din leveransbekräftelse.
  • Kontrollera att alla kollin/kartonger är hela. Är emballaget skadat ombeds du kontrollera varan.

Saknas det kollin/kartonger ska du meddela detta till chauffören. Är det något som inte stämmer ska du snarast meddela detta till JYSK Kundservice som hjälper dig vidare.

Vänligen notera att du som kund har 2 månader på dig att reklamera saknade delar eller kollin/kartonger. Vi ber dig därför se över hela din beställning så snart du emottagit den.

Skadade varor

Om kollin/kartonger verkar skadade har du dessa alternativ:

  • Neka leveransen och signera chaufförens fraktsedel med 'Nekad på grund av skada'.
  • Acceptera leveransen, meddela chauffören/utlämningspersonalen och signera fraktsedeln med ’Skadad’.
  • Fotografera kollit/kartongen innan du tar av emballaget från varan/varorna.

På detta vis kan JYSK jobba proaktivt med att förhindra liknande skador framöver. Du ska snarast meddela ovan skador till JYSK Kundservice som hjälper dig vidare.

6. Öppet köp, ångerrätt och bytesservice

Hos JYSK är det enkelt att returnera eller byta en vara om du skulle ändra dig. 

Vi återbetalar hela beloppet, utan tidsbegränsning, förutsatt att du har ditt kvitto när varan återlämnas. Detta gäller för alla varor, oavsett om du köpt dem i butik eller på nätet.

Observera: 

  • Om du inte kan styrka ditt inköp kan du välja att byta till en annan vara eller få ett presentkort att handla för. 
  • Vi erbjuder ett reducerat återbetalningsbelopp om varan inte är i nyskick. 
  • Skräddarsydda varor som inte är en del av vårt standard sortiment har i regel ett begränsat värde vid retur. Detta kan vara varor som t.ex. inte finns tillgängliga för onlineköp, metervaror eller varor som tillverkats enligt dina egna önskemål.  
  • Tilläggstjänster såsom inbärning kommer inte att returneras om leveransen har genomförts. 

Varans skick 

  • Om du returnerar en vara som är skadad eller som har använts på ett sätt som gör att dess värde minskat förbehåller vi oss rätten att minska återbetalningsbeloppet eller neka returen.  
  • Vid retur av varan, se till att den är säkert förpackad, helst i originalförpackningen. I så fall kan vi sälja produkten vidare och göra en annan kund nöjd. Saknas originalförpackning kan JYSK reducera återbetalningen. 
  • Vi erbjuder en 100-dagars provperiod för GOLD-madrasser. Läs mer på sidan Prova en GOLD-madrass. Vår 100-dagars provperiod gäller ej separat köpta bäddmadrasser.  

Fraktkostnaden 

  • Om du returnerar varor i en JYSK-butik eller om du ordnar returen själv, återbetalar vi fraktkostnaderna. 
  • Om du föredrar att JYSK ordnar returen återbetalar vi inte fraktkostnaderna eftersom detta belopp täcker returkostnaderna. 
  • Om du returnerar ett köp i butik som levererats hem till dig av den lokala fraktfirman för den butiken, återbetalar vi inte de ursprungliga fraktkostnaderna. 
  • Om du inte returnerar hela beställningen utan endast en del av en beställning, återbetalar vi inte den initiala fraktkostnaden till dig. 

Återbetalningen 

Återbetalningen kommer att ske så snabbt som möjligt och senast 14 dagar efter att vi mottagit meddelande kring returen. JYSK kan hålla inne återbetalningen tills vi har tagit emot den returnerade varan, eller tills du har lämnat in dokumentation om att du har returnerat varan. Om du inte har ett kvitto blir returvärdet ett belopp motsvarande produktens lägsta pris under de senaste 60 dagarna. 

Ångra beställning innan du tagit emot den 

Om du vill avbryta din beställning från JYSK.se innan du tagit emot den, kan du be ombudet att returnera varan vid leveransen. Du kommer då inte bli debiterad för returfrakten. Du måste alltid kontakta JYSK kundservice för att avbryta din beställning, detta så vi kan boka returen och sköta återbetalningen tilldig.  

Hur man gör en retur 

Vår returpolicy gäller för varor köpta i butik och online. 

Det snabbaste och enklaste sättet att returnera din vara är i en JYSK-butik. Om du returnerar varan i en butik får du din återbetalning omedelbart, inklusive eventuella fraktkostnader. På så sätt säkerställer vi ett bättre skick på varan så att vi kan sälja den vidare till en annan nöjd kund. 

Mot en avgift kan vi även ordna retur av din onlinebeställning som levererats med hemleverans eller till ett postombud. Läs mer om hur JYSK kan hjälpa till att ordna din retur i vår FAQ Hur man gör en retur, alternativt kan du använda vår ångerblankett

Se Returpolicy för B2B-kunder

7. Reklamation

Vi har 3 års reklamationsrätt på alla våra varor. En reklamation ska lämnas inom skälig tid efter det att ett fel upptäckts eller borde ha upptäckts. Har reklamationen lämnats inom två månader från det att felet upptäcktes anses den alltid lämnad inom skälig tid.

Om reklamationen godkänns så kommer du i första hand bli erbjuden en kompensation om du väljer att behålla varan, detta om varan är i användbart skick. Om varan inte är i användbart skick kan vi i andra hand skicka reservdelar så du kan reparera varan, finns inga reservdelar tillgängliga så byter vi ut din vara. Är något av dessa alternativen inte möjliga så kan vi göra ett återköp av din vara, vi kommer då överföra köpesumman till det betalkort du använde för att betala varan. JYSK betalar tillbaka pengarna senast inom 30 dagar i fall köpet hävs på riktiga grunder.

Du behöver spara kvitto/garanti för att underlätta hanteringen av reklamationen. Om inte kvitto finns ska inköpet styrkas på annat sätt, med t.ex. ett kontoutdrag.

Butik

Vänder du dig till en av våra butiker med den skadade varan så ska varan eller fotodokumentation medtagas, samt kvitto. Närmsta butik kan du finna på JYSK.se/butiker.

Kundservice

Väljer du att kontakta vår kundservice så behöver du ditt ordernummer eller en bild på ditt kvitto samt foton av den skadade varan.

Tvist

JYSK kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Du kan läsa mer om ARN och dina rättigheter på deras hemsida https://www.arn.se/ eller skicka din förfrågan till arn@arn.se. Brev skickas till: ARN Box 174 101 23 Stockholm.

Du kan också använda Europeiska Kommissionens Plattform Online för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för dig som är konsument och bor utanför Sverige i ett annat EU-land. Fyll i ditt klagomål här. När du lämnar in ett klagomål behöver du ange vår e-postadress kundserviceSE@jysk.com.

8. Integritetspolicy

Syftet med denna sekretesspolicy är att informera dig om hur JYSK (”JYSK”, ”vi”, ”oss”) behandlar dina personuppgifter och vilka dina rättigheter är i detta avseende.

För de syften som beskrivs nedan och i enlighet med lokala dataskyddslagar är följande JYSK-enheter ansvariga:

  • JYSK A/S, Soedalsparken 18, 8220 Brabrand, DANMARK (”JYSK HK”)
  • JYSK AB, 56425-1246, Företagsvägen 6 232 37 Arlöv, Sverige (”JYSK Sverige”)

Om du har några frågor om sekretesspolicyn kan du kontakta vår kundtjänst.

1. Syfte, typer av personuppgifter och rättslig grund för behandlingen

Vi behandlar följande personuppgifter:

SyfteTyper av personuppgifterRättsliga grunder
Onlineköp (inkl. Click & Collect och leveranser)•    Namn
•    Företagsnamn och företagsinformation
•    Faktureringsadress
•    Leveransadress
•    E-postadress
•    IP adress
•    Telefonnummer
•    Orderreferensnummer
•    Vald leveransbutik
•    Användar-ID
•    Betalningsuppgifter

Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra avtalet med dig gällande att handla på JYSK (artikel 6.1 b i GDPR).

Vårt berättigade intresse av att hantera köpet (artikel 6.1 f i GDPR). 

Skapande och underhåll av JYSK-användarkonto på webbplatsen•    Namn
•    Företagets namn
•    Användar-ID
•    Adress
•    E-postadress
•    Land
•    Köphistorik

Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra avtalet med dig om åtkomst till och användning av användarkontot (artikel 6.1 b i GDPR).

Vårt berättigade intresse av att säkerställa korrekt registrering och administration av användarkontot (artikel 6.1 f i GDPR). 

Analys av användaraktivitet på webbplatsen (cookies)•    IP adress
•    Användaraktivitet 
•    Tidsstämplar
•    Bläddringsinformation, inklusive information om dina tidigare besök och preferenser på webbplatsen

Om du samtycker till användning av cookies behandlar vi dina personuppgifter på grundval av vårt berättigade intresse att förbättra våra produkter och tjänster (artikel 6.1 f i GDPR).

Mer information finns i vår cookiepolicy.

Nyhetsbrev•    Namn
•    E-postadress
•    Postnummer*
•    Födelsedag*
•    Bläddringsinformation, inklusive användaraktivitet (registreringsinformation/ källa, e-postaktivitet – ta emot, öppna, klicka)
•    Webbplatsaktivitet (cookie-ID)
* Valfritt

Ditt samtycke (artikel 6.1 a i GDPR).

Vårt berättigade intresse av att säkerställa adekvata, relevanta och insiktsfulla personanpassade nyhetsbrev och administration av dessa (artikel 6.1 f i GDPR).

Påminnelse om åter i lager•    E-postadress
•    Lagervaror
Ditt samtycke (artikel 6.1 a i GDPR).
Hitta butik•    Adress
•    Postnummer 
•    Information om var din enhet befinner sig
Ditt samtycke (artikel 6.1 a i GDPR). 
Produktrecensioner på webbplatsen•    Namn
•    E-postadress
•    Recension
Ditt samtycke (artikel 6.1 a i GDPR).
Kundundersökning •    Namn
•    Telefonnummer
•    E-post
•    Recension
Vårt berättigade intresse av att förbättra tjänstekvaliteten (artikel 6.1 f i GDPR).
Kundservice och kundsupport•    Namn
•    Företagets namn
•    Faktureringsadress
•    Leveransadress
•    E-postadress
•    Postnummer
•    Telefonnummer
•    Användar-ID
•    Köphistorik
•    Inspelning av telefonsamtal
•    Kommunikationsregister
•    Betalningsuppgifter

Vårt berättigade intresse av att säkerställa adekvat kundservice och kundsupport (artikel 6.1 f i GDPR).

Ditt samtycke till telefoninspelningar (artikel 6.1 a i GDPR).

Sociala medier•    Användarnamn/profilnamn
•    Kommentarer/reaktioner
•    Profilbild
•    Kommunikationsregister
•    Annan aktivitet i sociala medier
Vårt berättigade intresse av att administrera våra konton på sociala medier och tillhandahålla adekvat kundservice och kundsupport (artikel 6.1 f i GDPR).
Kameraövervakning (CCTV)•    ÖvervakningsfilmerVårt berättigade intresse av att hålla våra lokaler, medarbetare och kunder säkra (artikel 6.1 f i GDPR).

2. Vem överför vi personuppgifter till?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med personer, affärspartners till JYSK och myndigheter som behöver personuppgifterna för att uppfylla de ändamål som anges ovan, eller till vilka vi är skyldiga att lämna ut dina uppgifter enligt tillämplig lag.

I vissa fall använder vi oss av tredje parts registerförare för att behandla dina personuppgifter för vår räkning, till exempel leverantörer av backup- eller molnlösningar eller andra IT-system som används av JYSK.

Om personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES säkerställer JYSK adekvat skyddsnivå genom att använda EU:s standardavtalsklausuler i avtalen med datamottagarna, eller genom att säkerställa att mottagarna åtminstone omfattas av särskilda certifieringsmekanismer eller att de utgör ”säkra” tredjeländer som har godkänts av Europeiska kommissionen. 

Du kan begära en kopia av grunderna för överföringen genom att kontakta JYSK via kontaktuppgifterna ovan.

3. Lagringsperiod

Vi lagrar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften som beskrivs ovan. 
Säkerhetskopior som innehåller personuppgifter om dig kommer rutinmässigt att raderas på grund av gradvis överskrivning och kan inte kommas åt på vanligt sätt.

4. Rättigheter

Du kan när som helst begära tillgång till, rättelse av och radering av dina personuppgifter. Dessutom kan du begränsa behandlingen av dina personuppgifter, invända mot behandlingen och utöva din rätt att lämna ut och överföra dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig (rätt till dataportabilitet).

Om du har samtyckt till behandling av dina personuppgifter kan du när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen av personuppgifter som skett före återkallandet påverkas dock inte av återkallandet.

5. Klagomål

Du kan när som helst lämna in ett klagomål till IMY. Integritetsskyddsmyndigheten om vår behandling av dina personuppgifter.

6. Ändringar i sekretesspolicyn

Denna sekretesspolicy kan uppdateras och ändras, till exempel på grund av ändringar i lagstiftning och praxis inom dataskyddsområdet. Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad om eventuella ändringar i sekretesspolicyn. Du kommer att bli meddelad om vissa ändringar direkt via e-post, och du kan i vissa situationer bli ombedd att godkänna väsentliga ändringar.

Datum för senaste ändring av sekretesspolicyn:  15/12/2023

9. När du prenumererar på vårt nyhetsbrev

För att vi ska kunna distribuera nyhetsbrev till dig så kommer JYSK A / S, Org. 13590400, att samla in och behandla följande personuppgifter om dig:

  • E-post
  • Namn
  • Adress (valbart)
  • Födelsedata (valbart)
  • Kön (valbart)

Vi lagrar din information i en databas på en skyddad server. Det är bara JYSK Sveriges webbansvariga i samarbete med en extern partner som har tillgång till din information. Vi garanterar att vi inte avslöjar eller säljer din e-postadress till andra företag.

Vi skickar bara nyhetsbrev till mottagare som har valt att anmäla sig och vi använder så kallad dubbel inloggning så att andra inte kan ange din e-postadress. Om du har fått vårt nyhetsbrev utan att ge oss ditt godkännande kan det bero på att en person du känner har vidarebefordrat nyhetsbrevet till dig.

När du anmäler dig till nyhetsbrevet kan du förvänta dig att få 1-4 veckovisa nyhetsbrev via e-post från JYSK Sverige. Nyhetsbrevet innehåller de senaste erbjudandena, nyheter och information om aktuella kampanjer inom JYSK Sveriges totala sortiment. Vid anmälan accepterar du vidare att ta emot servicemeddelanden, inklusive påminnelser om övergiven varukorg på JYSK.se, uppföljningsmejl efter inköp på JYSK.se och e-postmeddelanden som innehåller JYSK-produkter som du har visat intresse för.

Du kan när som helst avbryta prenumerationen från den här sidan. Du kan när som helst avregistrera dig från länken längst ner i alla våra nyhetsbrev eller genom att kontakta vår kundservice.  Om du inte har visat intresse för våra nyhetsbrev på minst 3 månader, förbehåller vi oss rätten att sluta skicka vårt nyhetsbrev till följd av din passivitet. Du kan naturligtvis registrera dig igen när som helst.

JYSK A / S lagrar personuppgifterna tills du tar tillbaka ditt samtycke. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke du har lämnat.

10. Presentkort

Du kan köpa JYSK-presentkort via JYSK.se.

Genom att köpa ett JYSK-presentkort accepterar du de allmänna villkoren för presentkort.

Du kan använda presentkortet som betalning i det land där det utfärdades. Du kan lösa in presentkortet när du handlar i en JYSK-butik eller på JYSK.se. Presentkortet kan inte användas för att köpa fler presentkort. Om värdet på presentkortet inte täcker ditt köp måste du betala mellanskillnaden med en av de accepterade betalningsmetoderna.

På JYSK.se kan presentkort endast lösas in innan beställningen utförs. Värdet av ett presentkort du köpt kan bytas in mot kontanter igen i en av våra butiker, mot uppvisande av kvitto för köpet. Det finns inga räntor på presentkortet. 

Om du har gjort en beställning på JYSK.se och betalat med presentkort kommer vi att utfärda ett nytt presentkort som återbetalning i fall ordern har avbokats.

Om du har betalat ditt köp med både presentkort och kreditkort kommer vi att återbetala motsvarande belopp till respektive presentkort och kreditkort. Om du har handlat i en av våra butiker och betalat med ett presentkort och om ordern avbokas, kommer vi antingen att utfärda ett nytt presentkort eller betala ut beloppet.

Presentkortet kan användas för betalning utan ID-kontroll. Presentkortet kan dock blockeras om det tappas bort, till exempel genom stöld. JYSK ersätter inte förlorade presentkort. 

Du kan köpa presentkort till JYSK Sverige på upp till 5 000 kr. 

Presentkort är giltiga i 5 år från utfärdandedagen.

11. Jobbansökningar

JYSK bryr sig om och ansvarar för säkerheten och skyddet av din personliga information. Med jobbsökningsformuläret samlar vi information om dig och dina kvalifikationer i förhållande till kraven för den sökta tjänsten. Informationen du lämnar behandlas konfidentiellt under JYSK ABs rekryteringsprocess. Ansökningsformuläret tas bort från vårt system inom 12 månader efter registreringen.

Du kommer att ge JYSK AB tillstånd att behandla informationen som finns på ansökningsformuläret om jobbsökning. Om du redan är anställd kan din data komma att användas och överföras till personalhanteringssystem.

Vem är personuppgiftsansvarig för hantering av information och vem ska man kontakta?

Personuppgiftsansvarig och kontakt för sekretess finns under avsnitt 8 i dessa villkor. Du kan också kontakta rekryteraren som nämns i korrespondensen med oss när som helst.

Vilka personuppgifter behandlar vi när du söker jobb?

När du ansöker till oss lagrar vi dina uppgifter i vårt digitala kandidathanteringssystem SmartRecruiters. De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

- din identifiering och dina kontaktuppgifter, inklusive länkar till sociala medieprofiler som du angett,

- dokument som du har skickat till oss, så som CV, intyg, referenser, dina svar på screeningfrågor,

- historiken för din mailkommunikation med oss, intern feedback på din ansökan,

- bedömningar/tester och videointervjuer som du har genomfört,

- statusen för din ansökan.

När du besöker karriärsidorna på denna JYSK-webbplats genererar vi rapporter om användningsmönster (hemsidan du kommer från, sidor du besöker, tiden som spenderas på vår hemsida, information om slutenheten som används osv.).

För vilka ändamål och med vilken rättslig grund använder vi dina uppgifter?

Databehandlingen tillåter genomförandet av ansökningsprocessen som ett steg innan du ingår ett anställningsavtal. Den primära rättsliga grunden är Artikel 6 § 1 b) GDPR. Om du anställs kommer vi lagra din ansökan i syfte att möjliggöra personalutveckling.

En annan rättslig grund är ditt medgivande, Artikel 6 § 1 a) GDPR. Om du har valt att bekräfta vår inbjudan kommer vi använda ditt mobilnummer för att kommunicera med dig via SMS eller WhatsApp, om du inte svarar på ett mail. I enskilda fall lagrar vi din ansökan I en talanpool med ditt samtycke. Analysen av användningen av våra karriärsidor är baserade på samtycke till cookies i kategorin ”Statistik”.

Vår interna kontroll bygger på det berättigade intresset för optimering av vår rekryteringsprocess, Artikel 6 § 1 f) GDPR.

Vem har tillgång till dina uppgifter?

Dina uppgifter kommer att göras tillgängliga för ansvariga rekryterare samt de chefer som ansvarar för urval av personal på respektive avdelning. Den här gruppen av människor kan tillhöra olika företag inom Lars Larsen Group, beroende på befattning.

Inom koncernen tillhandahåller JYSK Danmark support- och kontrollfunktioner för rekryteringsuppgifter och kan ha tillgång till dina uppgifter om det är nödvändigt. I tillägg till detta använder vi tjänsteleverantörer så som SmartRecruiters. Alla tjänsteleverantörer har åtagit sig att upprätthålla konfidentialitet och uppfylla rättsliga krav. 

Uppgifterna behandlas i datacenter inom EU. Dataöverföringen till tredje land (länder utanför det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet, EEA) sker i samband med våra bedömningar med Predictive Index gällande värdskap och teknisk support i USA, baserad på lämpliga skyddsåtgärder i form av EU standardavtalsklausuler.

Hur länge kommer personuppgifterna lagras?

Vi raderar dina uppgifter 6 månader efter ansökningsprocessens slut. Om du blir anställd lagrar vi dina ansökningshandlingar, förutom videointervjuer, under hela anställningen.

Återkallande av samtycke

Du kan återkalla ditt samtycker till att ta emot SMS meddelanden när som helst genom att skicka ett SMS med nyckelordet ”Stop” eller till att ta emot WhatsApp meddelanden genom att aktivera ”Blockera företag” i dina inställningar för mobilappen (vänligen observera att det inte fungerar att välja bort med funktionen ”Blockera” i appen).

Dina dataskyddsrättigheter

Du har rätt att begära tillgång till dina personuppgifter, rättelse eller radering av personuppgifter, begränsning av behandlingen samt rätten till dataportabilitet (Artikel 15 till 20 GDPR). För att utöva dessa rättigheter vänligen kontakta rekryteraren som nämns i korrespondensen med oss.

Du har rätt att när som helst invända mot den databehandling som grundar sig på ett berättigat intresse. Vi kommer då att sluta behandla dina uppgifter, såvida vi inte kan visa tvingande legitima skäl för vidare behandling som går före.

Du har också rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet (tillsynsmyndighet för den ansvariges arbetsplats eller där du har din hemvist).

12. Särskilda villkor för företagskunder (BUSINESS TO BUSINESS)

Detta avsnitt berör specifika villkor för kunder som köper våra produkter för företagsmässigt bruk och/eller har registrerat sig som BUSINESS TO BUSINESS-kunder. Du måste ha ett organisationsnummer för att kunna registrera dig som BUSINESS TO BUSINESS-kund.

Reklamationsrätten

Observera att det inte är alla våra produkter som är tillverkade för kommersiell användning där man kan förvänta sig att slitaget är större än vid privat användning. Om produkterna används kommersiellt omfattas de därför inte av reklamationsrätten. Om du behöver mer information om vilka produkter vi rekommenderar för kommersiell användning kan du kontakta JYSK BUSINESS TO BUSINESS. Du hittar kontaktinformation på JYSK.SE

Returrätt

Observera att returrätten inte gäller vid företagsköp. Det är därför inte möjligt att ångra sitt köp om det har gjorts för företagsrelaterade ändamål. Detta är fallet så snart inköpet har gjorts som företagare eller för en företagares räkning.

Kort och betalningsvillkor

Du kommer att få ett kundkort från JYSK. Se dock kraven nedan avseende kreditbedömning. Kundkortet kan användas för betalning av varor i JYSKs fysiska butiker, hos BUSINESS TO BUSINESS-avdelningen och online.

Kundkortet måste visas upp för att kunna användas för köp.

Betalning sker genom att JYSK skickar en faktura baserad på kortköpet. Fakturan innehåller en betalningsöversikt där de enskilda köpen specificeras.

Standardbetalningsvillkoret är därefter innevarande månad + 15 dagar. Betalningsvillkoren framgår av fakturan.

Kreditbedömning och maximal kredit

JYSK utför en kreditbedömning av ditt företag baserad på kreditupplysningar från till exempel penninginstitut, kreditupplysningsföretag och liknande.

JYSK kan alltid neka en kredit eller upphäva ett befintligt avtal och återkalla ett redan utställt kundkort om kreditvärdigheten ändras. Du kommer i så fall kunna fortsätta att handla som företagskund, men du måste då betala kontant.

Kundkortet har en kreditgräns. Detta framgår av kortvillkoren. Du är dock fortfarande ansvarig för all användning även om den överskrider fastställd kreditgräns.

Förlorat kort

Kontakta JYSK BUSINESS TO BUSINESS så snabbt som möjligt om du har förlorat ditt kort.

Påminnelser och inkasso

Om en räkning inte betalas senast på angivet förfallodatum skickar JYSK i första hand en betalningspåminnelse. Om betalning inte sker efter denna påminnelse skickas en ny faktura ut inklusive påminnelseavgift och dröjsmålsränta som bestäms i enlighet med då gällande bestämmelse i räntelagen. Om betalning inte sker under detta påminnelseförfarande överlämnas ärendet till JYSKs samarbetspartner för inkassohandläggning, och avtalat köpkort kommer då att spärras utan föregående meddelande.

Ersättningsansvar

JYSK ansvarar aldrig för förlorade intäkter, driftstopp eller andra indirekta förluster.

Villkorsändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren med två månaders varsel. Vid väsentliga ändringar, till exempel förändringar av en befintlig rabattstruktur, kommer information om detta att utgå via e-post och vår webbplats. Därefter träder ändringen i kraft efter två månader.

Kontaktuppgifter

Du är förpliktigad att uppdatera dina kontaktuppgifter på JYSK.SE, och detta ska göras om företagets e-postadress, postadress eller telefonnummer ändras. Syftet är att vi ska kunna leverera de inköpta produkterna/tjänsterna till dig, skicka ut fakturor och information samt ta emot betalningar från dig.

Business to Business-nyhetsbrev

För att vi ska kunna distribuera nyhetsbrev till dig så kommer JYSK A / S, Org. 13590400, att samla in och behandla följande personuppgifter om dig:

  • Företagsnamn
  • Namn
  • Kontakt e-post

Vi lagrar din information i en databas på en skyddad server. Det är bara JYSK Sveriges webbansvariga i samarbete med en extern partner som har tillgång till din information. Vi garanterar att vi inte avslöjar eller säljer din e-postadress till andra företag.

Vi skickar bara nyhetsbrev till mottagare som har valt att anmäla sig. Om du har fått vårt nyhetsbrev utan att ge oss ditt godkännande kan det bero på att en person du känner har vidarebefordrat nyhetsbrevet till dig.

När du registrerar dig för BUSINESS TO BUSINESS-nyhetsbrev kan du förvänta dig att få 1-4 månatliga nyhetsbrev via e-post från JYSK BUSINESS TO BUSINESS. Nyhetsbrevet innehåller BUSINESS TO BUSINESS-kundfördelar, inspiration, kampanjer och nyheter inom JYSK's produktsortiment.

Vid registreringen samtycker du till att få servicemeddelanden, uppföljningsmeddelanden efter köp på JYSK.se och e-postmeddelanden med produkter som du har visat intresse för.

Du kan avregistrera dig från länken längst ner i alla våra BUSINESS TO BUSINESS-nyhetsbrev. Om du upplever problem kan du även skicka ett mail till kundeserviceSE@jysk.com. Om du inte har visat intresse för våra nyhetsbrev på minst 6 månader förbehåller vi oss rätten att sluta skicka vårt nyhetsbrev till dig på grund av din passivitet. Du kan givetvis anmäla dig igen när som helst.

JYSK A/S lagrar personuppgifterna tills du tar tillbaka ditt samtycke.

Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke du har lämnat.

Frakt

JYSK BUSINESS TO BUSINESS bestämmer fraktsätt baserat på vikt och volym för de varor du köper samt leveransplats och den service du vill ha. Priset framgår vid beställning.

Allmänt

Du kan få råd och svar på eventuella frågor om villkoren genom att kontakta BUSINESS TO BUSINESS-avdelningen.