Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Möbeldagar spara 20-50% på alla inomhusmöbler*

Köp nu
Utvilad kvinna som gör sin morgonsträckning

5 tips om hur man vaknar lättare

Datum:

Kategori: Sovrum

Till och med morgonmänniskor kan känna sig sega när larmet går. Är det svårt för dig att vakna på morgonen? Det kan ha en negativ effekt på hela din dag om problemet kvarstår, och kan även ha en negativ effekt på din hälsa. Därför finns olika metoder som kan hjälpa dig ifall du har svårt att vakna på morgonen. Metoderna gör att det blir enklare. Läs våra 5 tips för att veta hur du kan vakna lättare.

 

1. Sömncykel och rutiner

Först och främst, ta reda på hur mycket sömn du behöver. Lyssna på din kropp - vissa människor behöver 7,5 timmar, andra mindre och andra mer. 

Planera din sömn så att du inte behöver vakna mitt i din sömncykel. Sömncykeln håller i ungefär nitio minuter. Under den tiden kommer du att gå igenom olika faser från lätt till djupsömn och REM-sömn där många av dina drömmar tar plats. Att vakna mitt under din sömncykel kommer resultera i att du känner dig förvirrad och seg, så beroende på hur mycket sömn du behöver kan det vara bra att sikta på 6 eller 7,5 timmar. Då låter du din kropp slutföra 4 eller 5 kompletta sömncyklar. 

När du har förstått hur mycket sömn din kropp behöver kan du skapa en rutin. Din kropp älskar rutiner. Om du lägger dig ungefär samma tid varje natt och sätter en alarm för samma tid varje morgon kommer det att hjälpa dig i längden. 

Det finns till och med andra saker du kan göra för att skapa rutiner för din kropp. Starta en sängdags ritual en timme innan läggdags där du dämpar lamporna, stänger av all eletronik, tar ett varmt bad, läser, mediterar eller gör andra aktiviteter som låter dig koppla av. Detta kommer även ha sina fördelar när du vaknar på morgonen.

2. Vakna på morgonen

Det bästa sättet att väcka dig själv efter att larmet gått är också att ha en rutin. Exempelvis kan känslan att vilja stänga av larmet så att du kan få sova 5 minuter till kännas överväldigande, men de extra 5 minutrarna är det som kommer att göra dig tröttare och ett tecken på att du behöver lägga dig tidigare. Däremot kan du använda de extra 5 minutrarna för låta din hjärna veta att det snart är dags att vakna. 

Om du behöver kämpa för att inte stänga av ditt alarm kan det vara bra om du placerar din väckarklocka på andra sidan rummet så att du behöver ställa dig för att stänga av larmet. När du väl lyckats ta dig upp ur sängen är det lättare att komma igång med dagen. Vad du än gör, se till att du följer samma rutin varje morgon. 

3. Sätt igång och fräscha upp dig

Så fort du har vaknat är det bra att sätta igång med din dag då det stimulerar både kroppen och hjärnan. Ta din rutin ett steg längre och starta din dag med en joggingsrunda, eller genom ett yogapass. Förutom att väcka dig kommer det gå dig att må bra hela dagen och då slipper du oroa dig över när du ska hinna träna under dagen. 

En dusch kan också vara bra för att väcka dig på morgonen. Oroa dig inte - det behöver inte vara en kalldusch.

4. Släpp in ljuset

Känner du dig seg när du vaknar på morgonen är ett tips att dra undan gardinerna så fort du vaknar. Ljuset får din hjärna att förstå att dagen har börjat och skickar signaler till din kropp. Om det inte är ljust ute kan det vara bra att skaffa ett alarm som är designad för att simulera dagsljus. Sådana klockor ökar ljusstyrkan gradvis vilket får det att kännas som att solen går upp.

Läs mer om hur ljuset påverkar din sömn.

5. Skapa en perfekt morgon

Varför starta din morgon med jobbiga uppgifter som får din morgon att kännas som en lång utmaning. Se till att det första du gör på morgonen är något trevligt. Det gör det mycket enklare att vakna på morgonen. Det kanske är att meditera, eller att dricka en kopp kaffe, eller att lyssna på dina favoritlåtar! Se bara till att välja en aktivitet som gör dig glad så att du kan starta din dag!

Ha en fin dag!

 

https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html
https://www.rd.com/health/wellness/how-to-wake-up-in-morning/
https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html

 

Trygg E-handel