Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Superdagar - Spara 25-50% 

Se alla erbjudandena
Kvinna ligger vaken i sängen

Så här undviker du att vakna under natten

Datum:

Vaknar du under natten? Det gör alla. Det är ganska normalt att vakna upp från fyra till sex gånger varje natt. Under förhistorisk tid var detta en mycket användbar förmåga - du skulle vakna upp och se till att allt var okej innan du slog höet igen. Att inte kunna sova en hel natt eller svårigheter med sömnen är ganska normalt, men idag är dessa väckningar mindre välkomna. Har du problem med att sova och somna igen, kan det eventuellt vara ett sömnproblem.

Sömnproblem och olika orsaker till att vakna till under natten

Sömn går i cykler hela natten, från en djupare, långsam vågsömn till en lättare sömn, då det är lättare att vakna till. Vissa människor vaknar för att de måste gå på toaletten. Går du mer än två gånger om natten, bör du se över dina drickvanor före läggdags. Begränsa vätskeintaget på kvällen - och om detta inte hjälper kan orsaken vara att din kropp försöker upprätthålla en balans mellan vatten och elektrolyter. Ett tips är att dricka en liten slurk vatten med en nypa salt i före läggdags.

Har du druckit alkohol innan läggdags är det en annan historia. Alkohol gör att du blir väldigt sömnig, och kan påverka de normala sömncyklerna. Det förhindrar även den snabba ögonrörelsens (REM) sömn, där mycket av dina drömmar pågår. Bristen på REM-sömn gör att din natt blir rastlös och fragmentera din sömn. Drick inte alkohol minst några timmar innan du lägger dig och ge kroppen tid för att bryta ner alkoholen.

Säng, sovrum och yttre påverkan

Vissa människor vaknar för att de känner sig för varma. En lösning är naturligtvis att sänka rumstemperaturen till 16-18 ° C vilket är behagligt för de flesta. En annan faktor till att vakna upp mitt i natten kan vara din madrass. Om den är för fast kan det skapa ett tryck i höfterna, axlarna och korsryggen. Pröva olika madrasser och välj en, som tillåter dig att testa madrassen innan köpet.

Ytterligare en anledning till att inte kunna sova en hel natt, kan vara ljuset från gatan, digitala enheter eller liknande. Gör det till en tumregel att din sista timme före läggdags är skärmfri. Det "blåa ljuset" som släpps ut från mobiltelefoner och surfplattor gör det svårare att somna och försämrar sömnen. Att ha mörkläggningsgardiner nerrullat och alla elektroniska apparater bortvända kommer hjälpa dig att somna. Läs gärna mer om ljuset stör din sömn.

Buller är naturligtvis en annan anledning till sömnlöshet. Ljudet från en lastbil mitt på natten - eller till och med det glada ljudet av fåglar som kvittrar på morgonenkvisten - kan väcka dig. Har du tillräckligt med ljudisolering i ditt rum? Det kan vara så enkelt som att det räcker med att hålla dörrarna stängda. Annars kan du prova med öronproppar medan du sover om du är känslig för oljud.

Kontrollera din stress 

Har du fullt upp på jobbet eller finns det andra aspekter i ditt liv som får dig att vakna upp med ett adrenalinkick? Du är inte ensam. Stress är en av de främsta orsakerna som berövar din sömn. Du måste hjälpa dig själv att få kontroll över de stressbaserade tankarna.

Genom meditation och yoga kan det hjälpa dig att varva ner. Du kan också försöka få dig att tänka på obetydliga saker som du fortfarande tycker är intressant. Ett sätt är att läsa en bok eller lyssna på en podcast som är engagerande att den hindrar dig från att tänka uppstressande tankar, men ändå så spännande att du blir uppsluken av den utan problem.
 

Hälsosamma sovvanor

Sömn sker normalt på natten, men det påverkas starkt av dina dagliga rutiner. Undvik tunga måltider strax före läggningsdags och tupplurar under dagen. Du bör också se till att gå ut på dagen eftersom det naturliga ljuset hjälper dig att hålla en sund sömn-vakningscykel. Undvik känslomässiga diskussioner innan du lägger dig och försök att skapa rutinen med att lägga dig och vakna på morgonen vid samma tidpunkt, en vardag som en helgdag. 
 

Om du inte kan somna om igen...

...gå upp ur sängen. Har du inte somnat efter cirka 20 minuter bör du stå upp och göra en lugn och avkopplande aktivitet så som att läsa eller lyssna på lugnande musik. Ta inte till dig din mobiltelen eller surfplatta, då det blåa ljuset från skärmen väcker dig ännu mer.

Om du har ett kvarstående problem med att somna om eller vaknar till många gånger under natten under en längre period, ta då kontakt med vårdcentralen för vidare hjälp.

Sov gott!



Källor:
https://www.prevention.com/health/why-you-wake-night
https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/night-waking-problem
https://sleep.org/articles/reasons-not-staying-asleep/

 

Anna Student Help

Comments

Trygg E-handel