Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Så påverkas du av svettningar på natten

Datum:

Ta tag i dina svettningar för bättre sömn

De flesta av oss har någon gång vaknat upp genomsvettig mitt i natten. För en del händer det bara när de har en mardröm men för andra är det något som händer ofta. Detta är ett obehagligt sätt att vakna upp på. Men vad kan du göra åt dina svettningar på natten? Det finns faktiskt en hel del saker du kan göra för att motverka detta. Fortsätt läsa för att ta reda på hur.

Fakta om svettningar på natten

Om du är en person som svettas på natten bör du inte vara orolig. Nattsvettningar beror sällan på att du lider av en sjukdom. Däremot kan för mycket eller fel typ av sängkläder och fel rumstemperatur leda till ökad svettning under sömnen. Nattliga svettningar kan också vara en bieffekt av många olika typer av medicinering, kryddig mat, koffein eller alkohol. 

Varför svettas vi på natten?

Det är helt naturligt att svettas i sömnen. Anledningen till att vi svettas är att kroppen reglerar kroppstemperaturen så att vi inte överhettas. Naturligtvis sker detta även under natten. För vissa människor är regleringen av kroppstemperaturen inte lika effektiv som för andra människor vilket leder till överdriven svettning på natten.

Nattliga svettningar är ett relativt vanligt problem och som vi nämnde tidigare kan det orsakas av många olika faktorer. Men om du ofta vaknar indränkt i svett utan någon uppenbar anledning kan det vara en god idé att konsultera med din läkare som en försiktighetsåtgärd.

Vad kan förhindra svettningarna?

Även om det är helt normalt att svettas på natten kan det fortfarande vara ett irriterande avbrott i sömnen. Som tur är finns flera saker du kan göra för att lindra problemet. Du kan köpa sängkläder tillverkade av naturfibrer såsom bomull eller lin. Många som har dessa problem gynnas av bomullssatin på grund av mjukheten hos den särskilda satinbindningen.

Du bör också överväga om ditt täcke är för varmt eller tungt för dig. Du kan behöva ett lättare och svalare täcke i takt med att vädret ändras. Ett lätt sommartäcke är kanske lösningen på ditt problem. Läs mer om olika typer av täcken i vår täckeguide. Dessutom är det en bra idé att hålla temperaturen i sovrummet strax under normal rumstemperatur på förslagsvis 18-19 grader. På så sätt behöver din kropp inte använda sin energi för att producera kylande svett.

En annan sak som har visats kunna motverka svettningar på natten är andningsövningar eller mindfulness som det också kallas. Detta bör göras innan du sover och igen om du skulle vakna upp svettig på natten. Förutom dessa övningar är det bra att undvika stark mat, alkohol och dryck som innehåller koffein 2-3 timmar innan du sover då detta bidrar till förhöjd kroppstemperatur.

Din madrass påverkas av svett

Om du ofta svettas på natten finns det en överhängande risk att du förkortar livslängden på din madrass eftersom madrassen absorberar fukt från din kropp. För att skydda din madrass kan det vara värt att fundera på att köpa ett madrasskydd. Det kan också öka komforten i din säng vilket i sin tur leder till bättre sömn.

 Blogg om svettningar

 

 

Trygg E-handel