Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Sant eller falskt om sömnproblem

Datum:

Kategori: Sovrum

Etiketter: Sovrum

”Sov gott” är enklare sagt än gjort. De flesta av oss upplever ibland svårigheter med att somna. Därför har vi samlat ihop 7 vanliga påståenden kring sömnproblem och bekräftar om de är sanning eller myt.

Sant eller falskt om sömn

1. Ljus innan du sover stör din sömn

Sant. Det är lättare att somna om du sänker ljusstyrkan i rummet och stänger av alla elektroniska skärmar en stund innan du ska sova. Ljuset aktiverar din hjärna vilket gör det svårare att somna. Lider du av sömnproblem kan det vara en god idé att meditera i ett nedsläckt rum innan du går och lägger dig.

2. Du kan ta igen förlorad sömn

Falskt. Rör det sig om mer än en natts sömn är det inte möjligt att sova mer för att ta igen den förlorade sömnen. Om du vanligtvis sover för lite på vardagen och planerar att ta igen det på helgen så fungerar inte det. Sover du t.ex. endast 6 timmar per natt under vardagen (men behöver 8 timmar) kommer du totalt sakna 10 timmars sömn på en vecka. Det kan därför vara en god idé att gå och lägga sig tidigare, istället för att kolla på tv för sent.

3. Vuxna ska sova 8 timmar per natt

Sant. I genomsnitt behöver vuxna 8 timmars sömn per natt. Dock finns det personer som behöver mer eller mindre än 8 timmar sömn. En del personer kan behöva 12 timmar sömn varje natt för att bli helt utvilade medan andra personer bara behöver 6 timmar sömn per natt – men det är bara en liten del av befolkningen. Även om många personer sover mindre än 8 timmar per natt betyder det inte att de egentligen också behöver 8 timmar.

4. Gå inte ur sängen om du har svårt att somna

Falskt. Är det jobbigt att ligga vaken i sängen får du lov att lämna sängen. Kom bara ihåg att inte göra något som aktiverar din hjärna för mycket då den kan bli inställd på att det är dagtid.

Om du ligger i din säng frustrerad över att du inte kan somna är det möjligt att du börjar associera sömn med något negativt istället för avslappnande. Undvik elektroniska skärmar och försök istället att läsa något i låg belysning t.ex. dessa LED-ljus som du förövrigt inte behöver oroa dig över att blåsa ut om du skulle somna.

5. En powernap gynnar koncentrationen

Sant. Är du trött kan du ta en tupplur under dagen och fortfarande sova gott på natten. Se bara till att du inte sover mer än 30 minuter och undvik att göra det för sent på dagen. Powernapen kommer att ge dig extra energi under dagen och dina koncentrationsnivåer samt humör kommer att förbättras.

6. Barn bör inte sova i föräldrarnas säng

Falskt. Det finns faktiskt flertalet fördelar med att dela säng med dina barn, för både föräldrar och barn. Studier visar på att detta skapar starkare band mellan föräldrarna och barnet, detta i sin tur leder till starkare självförtroende hos barnet.

7. Det är bäst att sova i ett svalt rum

Sant. Det är bättre att sova i ett svalt rum. Kroppens temperatur sänks under natten och ifall sovrummet är för varmt är det svårt för kroppen att göra sig av med värmen. Självklart ska du inte vara för kall, så det är viktigt att hitta rätt täcke. Den optimala temperaturen i ett sovrum är 18-19 grader, precis under normal rumstemperatur.

Måns Social Media & Digital Coordinator
Johan Thelin

Så fort man pratar sömn är det sängar fjädrar täcken temperaturer ljus listan kan göras lång
Vad man aldrig pratar om är att våra standardsängar 90 *200cm är för små både på bredd och längd. Själv snurrar jag som en propeller i en sådan säng Hittar ingen bra sovställning . Kan inte förstå att man håller fast vid dessa mått
det är som om alla skulle köpa storlek 41 på skor passar en del men inte alla
vi blir längre , bredare och tyngre för varje genaration.Sjäv gick jag över till 120*210 säng för 35 år sedan då låg jag still .Nu är problemet med moderna sängar är att de är för mjuka pga av pocketsytemet som jag anser är sämre än ex LFK.Fram för större sängar

Comments

Trygg E-handel