Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom
stör partner din sömn?

Stör din partner din sömn?

Datum:

Kategori: Inspiration, Sovrum

De flesta som lever i ett stadigt förhållande sover tillsammans med sin partner. Du håller säkert med om att din partner ibland har orsakat att du sover oroligt eller sämre. Men fördelarna med att sova tillsammans så som mer intimitet vilket kan bidra till att du får större motståndskraft mot stress och ångest tyder på att du och din partner bör hitta en lösning för hur ni på bästa sätt kan sova tillsammans.

Stör din partner din sömn?

Hur får jag en god nattsömn tillsammans med min partner?

Att sova med din partner kan störa din sömn, speciellt om ni har olika sömnmönster och behov. Därför är det en bra idé att komma överens om hur ni ska hantera era olika sömnmönster och för att hjälpa dig har vi tagit fram 5 tips som kan hjälpa er att få en bättre sömn:

  1. Temperaturen i sovrummet
  2. Madrassens hårdhet
  3. Ljuset i sovrummet
  4. Ha olika sömnvanor och behov i åtanke 
  5. För mycket rörelse i sängen 

1. Temperaturen i sovrummet 

Om ni inte kan komma överens om temperaturen i sovrummet kan ni lösa det genom att välja ett tjockare eller tunnare täcke.

 

2. Madrassens hårdhet

Om det är madrassens hårdhet som stör dig eller din partner kan ni ha varsin enkelsäng med en bäddmdrass utifrån era specifika behov vara en lösning. 

 

3. Ljuset i sovrummet 

Om ljus, eller bristen av det, är orsaken att ni sover dåligt tillsammans, se till att ni har varsin sänglampa. Det kan också vara en bra idé att ha mörkläggningsgardiner, om din partner störs av gatulampor eller morgonsolen. Ni kan också låta bli att rulla ner mörkläggningsgardinen hela vägen och på så vis släppa in lite ljus, om din partner sover dåligt i ett helt mörkt rum.

Stör din partner din sömn?

4. Ha olika sömnmönster och vanor i åtanke

Din partners sömnmönster och vanor kan vara orsaken till att du sover oroligt. Din partner kanske inte har en aning om hur irriterande det är. Det kan vara bra att diskutera era rutiner och vanor exempelvis om en av er:

  • Tittar på TV innan läggdags
  • Har olika läggtider
  • Snoozar 

Att titta på TV eller inte innan läggdags varierar från person till person. Det finns ingen garanti att din sovpartner har samma inställning som du. Därför behöver ni komma överens om TVn ska vara på eller inte. Att inte kunna sova med TVn på kan leda till försämrad sömn.

Att gå och lägga sig och gå upp på olika tider kan också störa sömnen därför kan det vara en god idé att ni försöker gå och lägga er ungefär samtidigt. Om det inte är möjligt, bör ni komma överens om att den sista som går och lägger sig är extra hänsynsfull. Vice versa bör den som går upp först på morgonen inte snooza om och om igen, eftersom det stör den andra personens sömn.

Stör din partner din sömn?

5. För mycket rörelse i sängen 

Andra orsker som kan påverka din sömn kan vara att din partner tar upp för mycket plats, gnisslar tänder eller snarkar. Som tur är finns det bra tips för att sluta snarka och gnissla tänder. Dock är en sömnposition ett undermedvetet val som kan vara svårt att ändra på.  

Ytterligare en orsak till orolig sömn kan vara att din partner hela tiden vänder sig och då kan det hjälpa att köpa en ny madrass eller säng för minska rörelsen på din sida och som är utformad efter era behov. Du kanske har fler orsaker? Kommentera gärna i kommentarsfältet här på sidan.