Tillgänglighetsutlåtande

JYSK är engagerat i att säkerställa digital tillgänglighet för alla.

Vi gör stora ansträngningar och baserar vårt arbete på riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG) 2.1 nivå AA som en referenspunkt för att säkerställa att personer med funktionsnedsättningar kan använda och dra nytta av vår webbplats på ett självständigt och likvärdigt sätt.

Detta tillgänglighetsutlåtande ger en status på den aktuella tillgängligheten, och vi kommer att uppdatera det i takt med att vårt arbete med efterlevnad fortsätter.

Först publicerad den 27.06.2025.
Senast reviderad den 27.06.2025.

 

Upplever du otillgängligt innehåll?

Du kan kontakta JYSK om du stöter på otillgängligt innehåll på webbplatsen:
E-post: web@jysk.com
Du bör inte lämna konfidentiell eller känslig personlig information, såsom personnummer eller hälsodata, när du kontaktar oss.

Efterlevnadsstatus

Webbplatsen är delvis förenlig med lagen.
Vi är medvetna om att inte alla delar av vår webbplats är fullt tillgängliga ännu, men vi arbetar för att förbättra funktionerna för att göra webbplatsen mer tillgänglig.

Utvärderingsrapporter

En extern utvärderingsrapport har tagits fram som underlag för detta tillgänglighetsutlåtande. Tjänsteleverantören har kategoriserat det otillgängliga innehållet.

Otillgängligt innehåll

De identifierade tillgänglighetsproblemen kan innebära utmaningar för de flesta personer med funktionsnedsättningar. Användare bör särskilt vara medvetna om problem relaterade till produktsökning, redigering av kundvagn och kassa.

Dessutom har flera problem hittats med tredjepartslösningar som används på webbplatsen, såsom kampanjfunktion, chattfunktion och reklamblad.

Problem som förekommer på de flesta sidor:

TillgänglighetsproblemBerörda användargrupperRelaterat WCAG 2.1-krav
Dolt innehåll i hamburgermenyer, vissa modaler och dragspel ingår i läsordningen. Artiklar som inte är synliga i bildkaruseller ingår också i läsordningen.Blinda användare1.3.2
I mobilvy försvinner vänster- och högerpilar i porträttläge.Begränsad styrka och räckvidd1.3.4
Vissa fält för e-post och förnamn saknar attribut för automatisk ifyllning.Nedsatt syn1.3.5
Vid 200 % zoom på mobila enheter klipps vissa element av eller försvinner från skärmen.Nedsatt syn1.4.4
Lösenordsavslöjarknappen vid inloggning kan inte styras via tangentbord.Blinda, nedsatt syn, begränsad rörlighet2.1.1
Kampanjbannern uppdateras automatiskt och kan inte stoppas, pausas eller döljas. Samma gäller för “Chatten är öppen”-animationen.Blinda, nedsatt syn, döva, hörselnedsättning, kognitiva begränsningar2.2.2
Vissa element saknar synlig fokusindikator. Sidfotsrubriker blir dragspel i mindre skärmstorlek/zoom.Blinda, nedsatt syn, kognitiva begränsningar2.4.7
“E-post”-inmatningsfält i “Logga in”-modalen och i “Vinn ett presentkort…”-sektionen kräver specifikt format men ger inte tillräcklig vägledning.Blinda, nedsatt syn, kognitiva begränsningar3.3.3
Flera element saknar tillgängliga namn. Dragspel anger inte programmässigt om de är expanderade.Blinda, nedsatt syn4.1.2
Felmeddelanden för ogiltig/saknad inmatning i fälten “Förnamn” och “E-post” i “Vinn ett presentkort på 3 000 DKK” meddelas inte till hjälpmedelsteknologier.Blinda användare4.1.3
När modaler är öppna döljs fokusindikatorn när resten av sidan navigeras.Nedsatt syn, färgblindhet2.4.11 (WCAG 2.2)
Vid zoom eller på mindre skärmar försvinner pilar för produkt-/artikelkaruseller, vilket gör svepning till enda alternativ.Begränsad rörlighet, kognitiva begränsningar2.5.7 (WCAG 2.2)

 

Sök / Sökresultat:

TillgänglighetsproblemBerörda användargrupperRelaterat WCAG 2.1-krav
Etiketterna “Min” och “Max” i filtermodals (t.ex. “Pris”) saknar tillgängliga namn. Flikar saknar värden som anger vilken flik som är aktiv.Blinda, nedsatt syn4.1.2

Videor:

TillgänglighetsproblemBerörda användargrupperRelaterat WCAG 2.1-krav
Videor saknar undertexter.Döva användare, hörselnedsättning1.2.2
Visuellt innehåll i videor saknar ljudbeskrivning eller alternativt medium.Blinda användare1.2.3

Kundvagn:

TillgänglighetsproblemBerörda användargrupperRelaterat WCAG 2.1-krav
Presentkortsinlösen är inte tangentbordsåtkomlig.Blinda, nedsatt syn, begränsad rörlighet2.1.1
“Fortsätt handla” och “Gå till kassan”-knappar i modal saknar synlig fokusindikator.Blinda, nedsatt syn, kognitiva begränsningar2.4.7
Fält för antal saknar visuella etiketter eller annan information om syfte.Blinda, nedsatt syn, kognitiva begränsningar3.3.2
Fält för antal och ta bort-knapp saknar tillgängliga namn.Blinda användare4.1.2
Felmeddelande “Vänligen välj leverans” annonseras inte till hjälpmedel om ingen leveransmetod är vald.Blinda användare4.1.3
Inmatningsfält för förnamn, efternamn och gata saknar attribut för automatisk ifyllning.Nedsatt syn1.3.5

PDF-dokument:

Tillgänglighetsproblem har identifierats i PDF-dokument.

Oproportionell börda

Inget att rapportera.

Ej omfattade av lagen

PDF-dokument som skapats före 28.6.2025.
Videor som skapats före 28.6.2025.

Initiativ för att förbättra webbtillgänglighet

  • Vi granskar kontinuerligt vår webbplats för att identifiera och dokumentera alla tillgänglighetsproblem.
  • Vi prioriterar identifierade problem baserat på deras totala påverkan på besökare och den insats som krävs för att lösa dem.
  • Tillgänglighet är integrerad i våra interna webbutvecklingsprocesser och ansvar är delegerade.
  • Vi genomför kontinuerliga tester under utveckling och utför manuella granskningar flera gånger om året med hjälp av en extern tjänsteleverantör.