Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Madrass- och täckedagar spara 20-50% 

Halva priset på alla postpaket
Stjärnklar himmel i skogen - sov utomhus

4 anledningar till att sova utomhus

Datum:

Kategori: Sovrum, Camping, Uteplatsen

I vårt moderna samhälle utsätter vi oss för otaliga exponeringar varje minut och ibland kan det vara överväldigande. Vi är ständigt uppkopplade samtidigt som vi spenderar tid till att läsa nyheterna och kollar på de senaste statusuppdateringar via sociala kanaler. Det är kanske inte så konstigt att det tar tid för hjärnan att koppla av och njuta av god nattsömn. 

Om du har svårt att somna, bör du överväga att spendera en natt utomhus på din balkong, uteplats eller i din trädgård. Den friska luften och naturen har många fördelar för både sinne och kropp och vi har listat några av dem här. 
 

1.    Du blir mindre utsatt för elektriskt ljus 

När du utsätter dig för mindre elektriskt ljus får din kropp chansen att återställa sin naturliga Cirkadisk rytm (dygnsrytm). Elektriskt ljus håller dig vaken längre och får dig att gå upp tidigare än du borde. När du tillbringar natten utomhus blir det lättare att somna när det blir mörkt vilket gör att du kommer att vakna upp utvilad på morgonen.

2.    Inget som stör din djupsömn

När du spenderar natten utomhus har du en bättre chans att koppla bort från din vardag.
Du kan självklart välja att ta med din mobiltelefon men försök att inte göra det och lämna den hemma istället. Om du vill ta med dig din telefon är det en god idé att sätta på flightmode läget, ju färre anledningar du har för att använda den ju mindre blir chansen att du ligger med telefonen i din hand strax före läggdags.
Det finns flera anledningar till varför du bör undvika att titta på telefonen innan läggdags. 
Bland annat för det blå ljuset som kommer från din smartphone och som sänker din sömnkvalitet. Du bör alltså försöka skydda dig från så många exponeringar som möjligt.
 

3. Frisk luft är bränsle för din hjärna


Den luft som du andas in förbrukas huvudsakligen av din hjärna. Ju bättre luftkvalitet du inhalerar desto bättre kommer din hjärna att presentera. En natt utomhus rensar ut den gamla luften från dina lungor, muskler och din hjärna. 

4. Den rutinmässiga vardagen stressar dig 

Hur många gånger har du hört din mamma säga: "Grönt är bra för ögonen"? Det visar sig att hon hade rätt hela tiden. Naturen är bra för både för den fysiska och psykiska hälsan. Lägg dig ner under stjärnorna, njut av naturens skönhet och låt natthimlen läka ditt sinne. De fridfulla ljuden från naturen reducerar stressnivåerna och lugnar ditt humör. Att sova utomhus är ett bra sätt att skärma av från vardagens stress och hitta inre frid. 
 

Hitta rätt utrustning

Se till så att du får det bekvämt och att du inte blir för kall. Om du föredrar att ha ett "tak" över huvudet, är ett tält ett bra alternativ. Du kan lämna ingången öppen om du vill njuta av natthimlen eller stänga ingången men fortfarande njuta av naturens ljud runt omkring, valet är ditt.

Madrassen är mycket viktig för din sömnkvalitet. Om du sover under den öppna himlen i en hängmatta kan du gunga dig själv till sömns. Om du sover på marken, se till att du har ett bra liggunderlag eller en luftmadrass som håller dig bekväm hela natten.

Om du inte har möjlighet att sova utomhus kan du fortfarande efterlikna miljön i ditt sovrum. Håll rummet kallt, öppna fönstret och se till att du inte får några blodtörstiga nattliga gäster med  hjälp av ett myggnät.

Displaying 0 - 0 of 0

 

 

Carolina Social Media and Digital Coordinator

Comments

Trygg E-handel