Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Möbeldagar spara 20-50% på alla inomhusmöbler*

Köp nu

Så lyckas du sova gott under flygresan

Datum:

Skapa goda förutsättningar för avkoppling

Om du vill sova under flygresan bör du planera det i förväg. Det är lättare att somna om du har skapat goda förutsättningar för det.

Börja med att göra det så bekvämt som möjligt för dig själv. Det kommer göra det lättare att somna. Sätt på dig mjuka och lösa kläder - helst olika lager så att du enkelt kan anpassa din utstyrsel enligt temperaturen på flyget. Borsta tänderna innan du går ombord på planet. Se till att jämna ut trycket i öronen när ni startar och landar så att du inte får ont i öronen. Du kan göra detta genom att tugga tuggummi, gäspa eller håller för näsan medan du "blåser" trycket ur öronen.

Det kan också vara en god idé att ta med en ögonmask och öronproppar så att du kan stänga ute störande ljus och ljud. Stödstrumpor är en annan bra idé eftersom de motverkar benen från att svälla upp vilket gör flygningen bekvämare.

Sitt bekvämt och mjukt

Sömn är viktigt för ditt välbefinnande. Men att sova sittandes i en flygplansstol skapar inte de bästa förutsättningarna för att få en god sömn. Lyckligtvis finns det flera saker du kan göra för att göra för stolen mer anpassad för att sova i. Ett av de bästa råden  när det gäller att sova på ett plan är att ta med en bra nackkudde.

Med en nackkudde du se till att ditt huvud får nödvändigt stöd när du sover oavsett om du får fönsterplats eller inte. Se också till att du tackar ja till alla kuddar och filtar du erbjuds på planet. De kan du använda för att göra stolen mjukare och därmed hitta en skönare sovposition.

Flyg-kudde

Tänk på vad du äter och dricker

Försöker du somna under en flygning är det en bra idé att noga överväga vad du konsumerar både före och efter ni befinner er i luften. Du bör i grund och botten undvika socker, koffein och alkohol om du vill få en god sömn.

Spara chokladet, den goda koppen kaffe och vinet tills du är framme på destinatnonen och fokusera istället på att äta nyttiga snacks samt dricka te och vatten. På så sätt du skapar de bästa förutsättningarna för att få lite sömn på flyget.

Tips inför långflygningen

Flyger du i flera timmar är ditt behov av sömn förmodligen ännu större. Dels för att din flygtid kanske sker under natten men också för att förbereda dig för tidsskillnaden och undvika jetlag.

Om du flyger i många timmar kommer du troligen ha perioder där du är vaken och perioder där du sover. När du är vaken bör du försöka gå runt i planet lite. Det är bra för blodcirkulationen och du kommer att känna mindre rastlös efter du promenerat upp och ner i gången.

Flyga med barn

Det som de flesta småbarnsföräldrar fruktar mest när de flyger med barn är att barnet kommer att gråta hela vägen. Lyckligtvis finns det flera saker du kan göra för att undvika gråt och skrik när du flyger med barn.

Småbarn upplever, precis som vuxna, ett intensivt tryck i öronen under flygningen. Därför bör du se till att alltid ha något med dig för ditt barn som kan lätta på trycket. Det kan vara en napp eller något att dricka eller äta. Spädbarn och småbarn får oftast ha med sina egna flaskor även om de är större än 100 ml.

Hur man lyckas få barnet att sova under flygningen

Du hoppas antagligen på en problemfri flygning där barnen sover genom majoriteten av tiden. Ett gott råd för att hjälpa barnet sova på flyget är att iscensätta situationer som de känner igen. Ta ditt barns täcke, gosedjur och nattkläder. På så sätt är det lättare för barnet att inse att det är tid att sova.

Slutligen, kom ihåg att hålla dig lugn även om ditt barn beter sig rastlöst. Är du lugn kommer det också göra ditt barn lugnare. Ha en trevlig flygtur!

Trygg E-handel