Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom

Inspirationsdagar - Spara 20-50% på fler än 500 varor* 

Köp nu

Så påverkar alkohol din sömn

Datum:

De flesta har någon gång vänt och vridigt sig i sängen, räknat lamm, sjungt låtar men utan lycka att somna. I sådana här situationer skulle man nästan göra vad som helst för att få släppa dagen och äntligen få falla i sömn och kanske till och med ta till med gamla myters tips att en drink skulle hjälpa. 

Ofta kan man ju faktiskt känna sig lite tröttar och dåsigare när man fått i sig lite alkohol och somnar därför lättare. Men sanningen är den att alkohol inte alls förbättrar din sömnkvalitet. Snarare tvärtom.

Använd ej alkolhol som sömnmedel

De goda effekterna av alkohol är kortlivade. Ja, kanske hjälper alkoholen dig att att somna men när du väl har somnat så ger den inga fördelar åt sömnen. Vi för hög alkoholkonsumption kan den istället orsaka en störd sömn med t.ex. längre andningsuppehåll och mindre djupsömn.

Alkoholen lurar bort djupsömnen

Ett eller två glas lite då och då har ingen större negativ inverkan på din sömn. Däremot efter en lång utekväll med ölmaraton, tömda vinflaskor och starka drinkar så är det väldigt vanligt att man vaknar upp extremt trött dagen efter. Denna trötthet är resultatet av att alkoholen inte låter dig falla i djupsömn. Utan detta sömnstadie återhämtar du inte den energi du behöver för att känna dig pigg. Om djupsömnen uteblir under en längre period kan det påverka vår minne och vår inlärningsförmåga och hur vi hanterar våra känslor. 

Dålig sömn och ömma mukler

När du sover med alkohol i blodet så kan du vakna med stel nacke och ömma muskler. Detta beror på att alkoholen påverkar din hjärna att slappna av på en nivå att dina muskler "glömmer" att de skall röra sig under natten. Normalt sätt vänder man sig flera gånger under natten vilket betyder att vi lägger oss tillrätta och vaknar utan en ömmande kropp. 

Samma sak förklarar att man med större sannolikhet snarkar när man har druckit alkohol.

Lösningen är goda sömnvanor

Om man ofta har svårt att somna är det viktigt att försöka börja med regelbundra sömnvanor innan man lägger sig, så som dimmade ljus och lugna aktiviteter. En god nattsömn hjälps inte till av alkohol men när du väl dricker så kom ihåg att göra det med motta. :)

Med det hoppas vi att ni alla sover gott under hela julen trots firande och glöggkalas!

Trygg E-handel