Din varukorg

Din varukorg är tom

Din varukorg

Din varukorg är tom
Kvinna som sover i sängen och öppet fönster med gardiner

Hur sover man bättre i värmen?

Datum:

Kategori: Sovrum

Varma dagar är upplyftande och underbara, men varma klibbiga, svettiga nätter är besvärliga. 

Kanske känner du igen känslan av att vrida och vända dig i sängen eftersom värmen och fukten gör det omöjligt att sova. Eller kanske du vaknar genomvåt av svett?

Läs vidare och få ut 6 enkla tips som hjälper dig att sova bättre i värmen.

1. Sov med ett sommartäcke

De flesta föredrar att sova med något slags överdrag, oavsett om det är ett sommartäcke eller bara ett lakan. Om temperaturen i ditt sovrum ändras efter vädret rekommenderar vi att du byter mellan två olika täcken - ett varmt för vintern och ett svalt och lätt för sommaren. Detta kommer att ge dig en bekvämare och hälsosammare sömn.

Ett sommartäcke transporterar bort värme och fukt från din kropp. På så sätt får du en sval och tillfredsställande sömn. Ett varmt täcke, å andra sidan, är designat för att isolera värme och kan vara hemskt att sova med på sommaren.

Se sortiment av sommartäcken

2. Välj sängkläder som håller dig sval

När du väljer sängkläder finns det några saker du bör tänka på. Se först till att dina sängkläder är gjorda av 100 % bomull eller annat andningsbart, naturligt material. Sängkläder av polyesterblandningar gör dig varmare.

För det andra måste du överväga vilken typ av sängkläder som är bäst för dig. Sängkläder i flanell kommer att kännas extremt varma, medan percal och satin kommer att kännas svalare.

Våra påslakanset i linne ger dig en sval sovupplevelse, då naturmaterialet andas och fukttransporterar.

3. Sov på en bra bäddmadrass

En bra bäddmadrass absorberar svett vilket gör att du inte blir så fuktig under natten.

Varma nätter kan du svettas upp till en och en halv liter vätska per natt och därför är det också viktigt att byta sängkläder regelbundet under sommaren.

Se sortiment av bäddmadrasser

4. Drick något kallt innan läggdags

Drick något kallt strax innan du går och lägger dig eftersom det också hjälper till att kyla ner kroppen.

Drick dock inte så mycket att du måste gå upp och kissa flera gånger under natten. Och undvik alkohol då alkohol skapar en osammanhängande sömn och får kroppen att svettas mer.

5. Dra för gardinerna

Se till att hålla ditt sovrum så svalt som möjligt under hela dagen. Att hålla solljuset borta från ditt sovrum hjälper ditt sovområde att hålla sig svalt, även under mycket varma dagar.

Dra för gardinerna på morgonen och öppna dem inte förrän du går och lägger dig. Många tycker att mörkläggningsgardiner eller rullgardiner, som är designade för att blockera allt utomhusljus, är bra när det gäller att hålla nere temperaturen i sovrummet.

6. Släpp in frisk luft

Du kan hålla nere sovrumstemperaturen genom att ge god ventilation, och genom att släppa in frisk luft i rummet under dagen.

Om det går att hålla ett fönster eller två öppet under natten skulle det också hjälpa till att hålla nere temperaturen. Om detta inte räcker kan du få en fläkt som fördelar och cirkulerar luften runt i rummet.

Varför påverkar värme vår sömn?

Om ditt sovrum är för varmt – som det kan vara under våren, sommaren och tidig höst – kan detta öka din kroppstemperatur och störa din sömn.

Kroppstemperaturen sjunker med upp till 1 grad när vi sover eftersom kroppen minskar energiförbrukningen. Men om din sovrumstemperatur inte sjunker under 20 grader har din kropp svårare att svalna. Många kommer därför att uppleva rastlöshet och irritation i kroppen.

Vill du veta mer om din sömn? Läs då våra blogginlägg varför vi sover och några tips för bättre sömn.